Hop til indhold

Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal gennemføres for første gang i skoleåret i 2026/27. Det er Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for It og Læring, der har ansvaret for udvikling og implementering af testene og det tilhørende nye it-system. 

Udviklingen af testene er en proces, der varer flere år og skal balancere vigtige hensyn om, hvad testene skal indeholde, hvordan testsituationen skal tilrettelægges, og hvordan testene kan være ét blandt flere bidrag til at kvalificere tilrettelæggelsen af undervisningen.

Alle disse afvejninger har også betydning for det nye it-system, som bygges til testene, og som testene skal gennemføres i.

Styrelserne inddrager løbende eksperter, fagpersoner og parterne i Sammen om Skolen i udviklingen af testene.

Invitation til lærere om at deltage i udviklingen af resultattilbagemeldinger

Som en del af testsystemet udvikler Styrelsen for It og Læring i tæt samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet også de visninger af testresultaterne, som vil fremgå af testsystemet, når testene er gennemført. Dette sker med et særligt fokus på inddragelse af lærere og elever i udviklingen af tilbagemeldingerne.

I den forbindelse har vi brug for nogle lærere, som kan hjælpe os med at forstå, hvordan resultater fra testene skal formidles, hvis de let skal kunne anvendes til at understøtte planlægning af undervisningen. Er det dig, der kan hjælpe os med det? Så kontakt os gerne på mail: test@stukuvm.dk

Oversigt over hovedaktiviteter i testudviklingen

I oversigten herunder kan ses udvalgte hovedaktiviteter i udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.

År Udvalgte aktiviteter i udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.
2023

Ekspertgruppe om Folkeskolens Nationale Færdighedstest udarbejder anbefalinger til rammer for testene.

Faglige arbejdsgrupper giver foreløbige inputs til det videre arbejde med testene.

2024

Testkommissioner nedsættes og påbegynder arbejdet med udarbejdelse af fagligt rammeværk for testene og opgaveproduktion.

De nedsatte testkommissioner kan ses her: Medlemmer i testkommissionerne for Folkeskolens Nationale Færdighedstest

It-system og resultattilbagemeldinger udvikles løbende med fokus på pædagogisk anvendelighed. Hvis du er lærer og har lyst til at deltage i et interview herom, kan du skrive til test@stukuvm.dk for nærmere information.

Opgaveafprøvning 1 (december 2024) gennemføres blandt andet for at sikre opgavernes kvalitet og for at undersøge de psykometriske egenskaber.

2025

Testkommissioner fortsætter arbejdet med tilpasning af fagligt rammeværk for testene og opgaveproduktion.

Opgaveafprøvning 2 (april 2025) gennemføres blandt andet for at sikre opgavernes kvalitet og for at undersøge de psykometriske egenskaber.

Testkommissioner fortsætter arbejdet med tilpasning af fagligt rammeværk for testene og opgaveproduktion inklusiv sproglig, testmetodisk og faglig kvalitetssikring af alle opgaver.

Endelig opgaveafprøvning (oktober 2025) gennemføres blandt andet for at sikre opgavernes kvalitet og for at undersøge de psykometriske egenskaber.

2026

Endelig tilpasning og kvalitetssikring af rammeværk og opgavesæt til testene.

Regler og nye vejledninger træder i kraft.

Folkeskolens Nationale Færdighedstest gennemføres første gang i begyndelsen af skoleåret 2026/27.

Note: Oversigten opdateres og skal læses med forbehold for, at processen løbende tilpasses til de udviklingsmæssige behov, der kan opstå.

 

Følg med i testudviklingen i fold-ud-vinduerne herunder.

I fold-ud-vinduerne herunder kan læses nærmere om udvalgte hovedaktiviteter i udviklingen af testene. Indholdet opdateres løbende i takt med udviklingsprocessen.

2023

Børne- og undervisningsministeren nedsatte i marts 2023 en ekspertgruppe, der var bredt sammensat af eksperter og praktikere. Ekspertgruppen skulle komme med anbefalinger til rammerne for udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.

Ekspertgruppen afleverede sine anbefalinger i september 2023 og anbefalede blandt andet, at:

  • der skal være en tydelig sammenhæng mellem Folkeskolens Nationale Færdighedstest og øvrige nationale styringsredskaber, for eksempel Fælles Mål
  • lærere skal vejledes og understøttes i anvendelse af testresultater til tilrettelæggelse af undervisning med fokus på elevernes faglige udvikling
  • der skal være høje kvalitetskrav til udvikling og afprøvning af testene
  • varigheden af testene skal afprøves og tilpasses elevernes klassetrin
  • nuværende kriterier og praksisser for udlevering af data til forskning skal videreføres og udvides

Læs ekspertgruppens fulde rapport med anbefalingerne

Anbefalingerne indgår i Børne- og Undervisningsministeriets videre arbejde med udvikling og implementering af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.

I efteråret 2023 har faglige arbejdsgrupper kigget på testfagene. Arbejdsgrupperne skulle på tre møder komme med foreløbige inputs, skitser og overvejelser til ministeriet om den videre udvikling af de enkelte fags test.   

Arbejdsgrupperne skulle blandt andet drøfte og komme med deres overvejelser om afvejningen i beslutningen om: 

  • Det faglige indhold i testene
  • Formativ anvendelighed
  • Rammer for gennemførelse af testene, fx hjælpemidler
  • Præcision og varighed i testene
  • Resultattilbagemeldinger
  • Relevante opgavetyper 

De faglige arbejdsgrupper bestod af personer med faglig og didaktisk viden inden for det relevante fag/fagområde. Medlemmer i grupperne havde også erfaring med at indgå i udvikling og produktion af test.

De foreløbige inputs, skitser og overvejelser spiller ind i ministeriets arbejde med at planlægge den videre udviklingsproces for Folkeskolens Nationale Færdighedstest.

2024

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har nedsat testkommissioner for Folkeskolens Nationale Færdighedstest. Testkommissionerne skal blandt andet være med til at udarbejde det nærmere rammeværk og faglige koncept for Folkeskolens Nationale Færdighedstest, samt producere de opgaver, som skal afprøves og på sigt indgå i testene fra skoleåret 2026/27.

Ved sammensætningen af testkommissionerne er der lagt vægt på, at de består af personer fra forsknings- og vidensmiljøer og af praktikere/lærere. Det er også tilstræbt, at medlemmerne har faglig og didaktisk viden inden for det relevante fag/fagområde og erfaring med at indgå i testudvikling.

Se testkommissionernes sammensætning

Der opdateres løbende yderligere information om testkommissionernes arbejde på denne side.

Testkommissionernes arbejde tager afsæt i den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen. Her fremgår det blandt andet, at Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal fokusere på centrale og afgrænsede færdigheder.

For de obligatoriske færdighedstest i læsning vil udviklingsarbejdet fokusere på følgende områder inden for læsning:

  • Tekstforståelse (hvori øvrige aspekter af læsning, for eksempel sprogforståelse, sammenhæng, forberedelse og fortolkning, også kan indgå)
  • Afkodning 

For de obligatoriske færdighedstest i matematik vil udviklingsarbejdet fokusere på følgende områder inden for tal og algebra:

  • Tal, Regnestrategier og Algebra (2., 4., 6. og 7. klasse)
  • Tal, Regnestrategier, Ligninger, Formler og algebraiske udtryk og Funktioner (8. klasse) 

Testkommissionernes arbejde tager afsæt i den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen. Her fremgår det blandt andet, at Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal fokusere på centrale og afgrænsede færdigheder.

For de frivillige færdighedstest i engelsk, tysk og fransk vil udviklingsarbejdet fokusere på følgende områder:

  • Lytning
  • Læsning

For de frivillige færdighedstest i dansk som andetsprog vil udviklingsarbejdet fokusere på følgende områder:

  • Sprogforståelse
  • Tekstforståelse

For de frivillige færdighedstest i historie vil udviklingsarbejdet fokusere på følgende områder:

  • Kildearbejde
  • Historiebrug
  • Kronologi og sammenhæng

For de frivillige færdighedstest i natur/teknologi, fysik/kemi, biologi og geografi vil udviklingsarbejdet fokusere på følgende områder:

  • Undersøgelse i naturfag
  • Modellering i naturfag

Testkommissionerne udarbejder faglige rammeværk til færdighedstestene. Der vil blandt andet indgå følgende beskrivelser i rammeværket:

  • Formål og afgrænset definition af færdigheder og delfærdigheder, som måles i testene.
  • Forklaring af sammenhængen mellem de delfærdigheder, som udgør færdigheden, der måles i testene.
  • Beskrivelser af, hvad elever kan på de forskellige niveauer af den færdighed, der testes i.

Testkommissionernes udarbejdelse af faglige rammeværk sker med afsæt i det faglige fokus på centrale færdigheder. Udarbejdelsen af rammeværk er på begyndt i 2024 og vil fortsætte løbende gennem hele udviklingsforløbet, så der sikres løbende gensidig tilpasning af rammeværk og opgaver i takt med feedback fra opgaveafprøvningerne.

I 2024 påbegynder testkommissionerne arbejdet med at producere de opgaver, som skal afprøves før de på længere sigt anvendes i Folkeskolens Nationale Færdighedstest. Opgaveproduktionen sker med afsæt i de faglige rammeværk, som testkommissionerne udvikler.

Der er planlagt tre opgaveafprøvninger inden færdighedstestene tages i brug i skoleåret 2026/27:

  • Opgaveafprøvning 1 (december 2024)
  • Opgaveafprøvning 2 (april 2025)
  • Endelig opgaveafprøvning (oktober 2025)

Læs mere om de enkelte afprøvninger i de specifikke faner for afprøvningerne herunder.

Den første opgaveafprøvning er d. 2. – d. 13. december 2024 (uge 49-50).

Formålet med opgaveafprøvningen er at få indsamlet data blandt andet med henblik på valget af distraktorer til multiple choice-opgaver og eventuel justering af disse, men også med henblik på en foreløbig vurdering af opgavernes generelle psykometriske egenskaber. Opgaveafprøvningerne har også til formål at afdække eventuelle fejl i opgaverne samt kvalificere de foreløbige rammeværk empirisk.

Udviklingen af it-systemerne, som skolerne skal gennemføre Folkeskolens Nationale Færdighedstest i, er påbegyndt i 2023 og fortsættes i 2024. Herunder er en beskrivelse af, hvilket fokus der er på de første udgaver af delsystemerne.

Opgavebygger til testkommissionernes arbejde med opgaveproduktion

Styrelsen for It og Læring udvikler det system, som testkommissionerne arbejder i, når de skal producere opgaver til testene (Opgavebyggeren). Udviklingen af Opgavebyggeren sker med fokus på, at det skal være et brugervenligt, fleksibelt og tidssvarende system. Det skal sikre, at det faglige indhold kan produceres og administreres med nye og tidssvarende opgavetyper og indhold. Udviklingen af systemet har også fokus på nye metoder til kvalitetssikring og indsamling af data af høj kvalitet, som og Styrelsen for It og Læring, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet samt testkommissionerne kan bruge til at kvalificere det faglige indhold i opgaverne. Testkommissionerne inddrages løbende i it-udviklingsprocessen og bidrager med viden om brugerbehov i opgaveproduktionen.

Testsystemet til gennemførelse af Folkeskolens Nationale Færdighedstest

Styrelsen for It og Læring er også ansvarlig for udviklingen af testsystemet, som eleverne fra skoleåret 2026/27 skal gennemføre Folkeskolens Nationale Færdighedstest i. Udviklingen af testsystemet sker med fokus på, at systemet skal være brugervenligt og tidssvarende. Udviklingen – både af den afviklingsdel, som eleverne vil gennemføre testene i, og af den overbliksdel, som lærerne vil kunne følge elevernes testgennemførelse i – foregår med kontinuerlig inddragelse af både elever og lærere.

Som en del af testsystemet udvikler Styrelsen for It og Læring i tæt samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet også de visninger af testresultaterne, som vil fremgå af testsystemet, når testene er gennemført. Dette sker med et særligt fokus på inddragelse af lærere og elever i udviklingen af tilbagemeldingerne.

I den forbindelse har vi brug for nogle lærere, som kan hjælpe os med at forstå, hvordan resultater fra testene skal formidles, hvis de let skal kunne anvendes til at understøtte planlægning af undervisningen.

Er det dig, der kan hjælpe os med det? Så kontakt os gerne på mail, test@stukuvm.dk.

Formålet er samlet set at udvikle tilbagemeldinger, der opleves som anvendelige til pædagogisk opfølgning på testen for de primære målgrupper, som skal gøre brug af testresultaterne.

Tilbagemeldingerne skal blandt andet understøtte formativ evaluering af eleverne og kan være ét blandt flere bidrag til lærernes planlægning af resten af skoleåret.

Tidsplan for udvikling og afprøvning af testtilbagemeldinger

Aktiviteter Hvornår

Undersøgelse af eksisterende viden om resultattilbagemeldinger og forberedelse af interview

Frem til august 2024

Interview med lærere og elever med fokus på ønsker til resultattilbagemeldinger

Prototyper med forskellige tilbagemeldingsformater udvikles på baggrund af interview

August – Oktober 2024

Afprøvning af prototyper med lærere og elever samt nye interview med lærere og elever

Tilpasning af prototyper og evt. ny afprøvning og tilpasning på baggrund heraf

Oktober - December 2024

Prototyper implementeres i it-systemet

Første halvdel af 2025

Prototyper afprøves evt. med elever og lærere i it-systemet og der foretages evt. endelig tilpasning på baggrund afprøvningen

Andet halvår af 2025

2025

Den anden opgaveafprøvning er d. 31. marts. – d. 11. april 2025 (uge 14-15).

Formålet med opgaveafprøvningen er at få indsamlet data blandt andet med henblik på valget af distraktorer til multiple choice-opgaver og eventuel justering af disse, men også med henblik på en foreløbig vurdering af opgavernes generelle psykometriske egenskaber. Opgaveafprøvningerne har også til formål at afdække eventuelle fejl i opgaverne, samt yderligere empirisk kvalificering af de tilpassede rammeværk.

Den endelige opgaveafprøvning er d. 20. – d. 31. oktober 2025 (uge 43-44).

Formålet med den endelige opgaveafprøvning er at afdække opgavernes psykometriske egenskaber. På baggrund af den endelige opgaveafprøvning udvælges de opgaver, der er af en tilstrækkelig kvalitet til at kunne indgå i de endelige test. Derudover bidrager afprøvningen med data, der kan anvendes til vurdering af antallet af opgaver i de endelige opgavesæt i forhold til den fastsatte testvarighed på de forskellige klassetrin. Formålet med afprøvningen er ligeledes at vurdere og kvalitetssikre testenes reliabilitet og den forventede målesikkerheden på elevniveau.

2026

Information opdateres løbende.

Fakta om Folkeskolens Nationale Færdighedstest

Folkeskoleforligskredsen indgik politisk aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen i oktober 2021.

Af aftalen fremgår det, at Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal erstatte de tidligere nationale test og de nuværende Folkeskolens Nationale Overgangstest.

For Folkeskolens Nationale Færdighedstest, gælder bl.a., at:

  • testene skal være lineære, så alle elever på samme klassetrin får de samme opgaver i den enkelte test
  • testene skal gennemføres i begyndelsen af skoleåret, så de kan bidrage til tilrettelæggelsen af undervisningen resten af skoleåret
  • testene skal fokusere på centrale færdigheder
  • testene skal understøtte det pædagogiske arbejde og kunne anvendes til en let og gennemskueligt tilbagemelding til elever og forældre
  • testene skal være digitalt selvrettende
  • ud over de nye færdighedstest skal der udvikles en række nye frivillige test, som stilles til rådighed for skolerne i skoleåret 2026/27.

Læs mere om den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Folkeskolens Nationale Færdighedstest er et af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at

bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever

bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer

styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.

Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.

Sidst opdateret: 24. juni 2024